Webdesigner kiezen

6 Gouden Tips bij het kiezen van een website bouwer

Hoe kies je een persoon of bedrijf om je website te laten maken? In een zee van webdesigners, reclamebureaus en freelancers kan het soms moeilijk kiezen zijn. Met onderstaande tips in het achterhoofd kom je al een heel eind verder.

1. Bekijk de referenties

De snelste manier om een beeld te krijgen van de website maker is om referenties te bekijken. Bijna elke webdesigner heeft op zijn/haar website een portfolio of een selectie met enkele referenties van klanten staan. Bezoek deze websites! Zien ze er professioneel uit? Werken ze goed? Is alle informatie snel te vinden?

Wees ook niet bang om de mensen achter de referenties zelf te contacteren en te vragen naar hun ervaringen met de website bouwer. Je zal snel merken of hetgeen de webdesigner vertelt ook strookt met de werkelijkheid.

2. Bekijk goed de mogelijkheden

Dit is een zeer belangrijke. Voor je in zee gaat met een webdesigner of webdesign bureau moet je absoluut zeker zijn dat hetgeen je vraagt mogelijk is. Niet alle webdesigners of bedrijven hebben namelijk alle kennis in huis die nodig is voor jouw specifieke wensen. Typische voorbeelden zijn het maken van een logo, maken van bedrijfsfoto’s, schrijven van teksten voor op de website…

Bij het maken van een website komt tegenwoordig ook veel meer kijken dan vroeger. Hij moet:

  • Responsive zijn

    Zich aanpassen aan alle mogelijke schermgroottes van PC tot smartphone.

  • Te vinden zijn

    in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo via SEO zoekmachineoptimalisatie.

  • Makkelijk aanpasbaar zijn

    via een CMS (Content Management System) zoals WordPress, Joomla of Drupal.

  • Social media klaar zijn

    zodat je eenvoudig pagina’s of nieuwigheden kan delen.

  • Beveiligd zijn

    tegen inbraak via onder andere een HTTPS certificaat (groen slotje bovenaan in de adresbalk).

Vraag of de webdesigner kennis heeft van al deze zaken.

Supertip:
In plaats van dit allemaal te vragen kun je natuurlijk ook de Sherlock Holmes in jezelf naar boven halen en zelf op onderzoek gaan. Bezoek de website van het bedrijf eens vanop een smartphone, tablet en PC. Ziet die er overal even goed uit? Google eens de naam van de webdesigner. Vind je meteen de meest relevante resultaten?

3. Vraag naar het prijsmodel

Iedereen gebruikt namelijk een ander model om zijn prijzen te bepalen. Soms betaal je een eenmalig bedrag voor de website en jaarlijks voor de hosting en de domeinnaam. Soms betaal je enkel en alleen een maandelijks bedrag voor zowel het maken van de website, als de domeinnaam, als het onderhoud. Soms betaal je alles apart, maandelijks of jaarlijks, met of zonder onderhoudscontract… Alles is mogelijk. Dit is belangrijk om te weten.

Laat je echter niet misleiden. Men kan bijvoorbeeld reclame maken voor een super goedkope website van €400, maar dan in de kleine lettertjes van de voorwaarden staat dat je twee jaar gebonden bent aan een onderhoudscontract van €50 per maand, wat uiteindelijk toch uitkomt op €1600…

4. Kies een onderneming die bij jou past

Er zijn eenmanszaken die websites maken, er zijn kleine bedrijven met een 5-tal medewerkers maar er zijn ook bedrijven met 50 medewerkers of meer.

Heb je zelf een groot bedrijf dan kun je best ook een groot webdesign bedrijf aanspreken om je website te maken. Zij zijn namelijk gewend om met andere grote bedrijven te werken en kunnen dan ook best je noden en behoeften inschatten. Jouw marketing mensen kunnen dan met hun marketing mensen praten, jouw ontwerpers met hun ontwerpers enzovoort. Een groot bedrijf zal over het algemeen ook hogere eisen stellen aan de website bouwer. In dat geval is het handig om met een bedrijf te werken dat alle mogelijke specialisaties in huis heeft.

Heb je echter een eenmanszaak dan zal een zelfstandig webdesigner vaak een betere keuze zijn. Eén uitvoerende kracht en dus één contact voor al je vragen. Bovendien zal de prijs ook meer overeenstemmen met het budget van je kleine onderneming. Reden: een zelfstandig webdesigner heeft geen grote personeelskosten en andere overheadkosten in vergelijking met een groot bedrijf. De eisen van de klant zijn vaak lager waardoor er geen extra personeel nodig is.

5. Denk ook aan de toekomst

Wie gaat de website onderhouden? Wie zal aanpassingen doorvoeren? Als mijn bedrijf groeit kan mijn website dan ook makkelijk meegroeien? Wie zal back-ups maken? Is dit allemaal inbegrepen in de prijs of zijn hier extra kosten aan verbonden?

Ga ook na of je achteraf makkelijk van webdesigner kunt veranderen. Jij moet eigenaar zijn van de website bestanden en jij moet eigenaar zijn van de domeinnaam. Kortom: jij moet de touwtjes in handen hebben. Ben je niet meer tevreden? Dan moet je eenvoudigweg kunnen veranderen. Vraag dit na op voorhand.

6. De klik, het buikgevoel

Alles kan nog zo mooi voorgesteld zijn op papier, als de klik er niet is dan wordt het niets. Zoals bij alles vertrouw je best van al op je buikgevoel. Werden al je vragen beantwoord en heb je er een goed gevoel bij? Ga er dan voor.

Conclusie

Je kan nooit te veel vragen stellen. Hoe meer je weet hoe beter je een keuze kunt maken.

Benieuwd of het tussen ons klikt? Neem contact op!

 

0 reacties

Plaats een Reactie

Vragen, bedenkingen, feedback?
(uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *